sobota 16. října 2010

Vítám vás na blogu Tetanie

Všechny, kteří na tento web zavítají, vřele vítám :-)

Tento blog vzniknul na popud spousty lidí z internetových diskuzí a Facebookové skupiny "Bojujeme s tetanií". Sama jsem tímto stavem trpěla roky, diagnostikována jsem byla až r.2008. Tehdy jsem moc ucelených informací nenašla. V začátcích, kdy jsem to potřebovala nejvíce, toho opravdu příliš nebylo. Netvrdím, že je tento blog to nejlepší a nejucelenější, co se dá nalézt. Je zde použita spousta webových zdrojů, které s tetanií přímo souvisí.

Jednotlivé kategorie (záložky) jsou složeny z webových informací, ale především z vlastních zkušeností lidí s tetanií. V každé záložce daného tématu je možno přispět svým názorem či postřehem, aniž byste byli registrováni. Za každý příspěvek budu vděčná, aby se toto téma rozšířilo.

V záložce Vlastní příběh máte prostor se podělit o to, jak jste vy sami k tetanickým projevům přišli a jak s nimi bojujete. Nikdo nemáme zkušenost stejnou, proto to jistě ocení každý čtenář.

Jakékoliv vaše rozšiřující info a postřehy budou co nejdříve doplněny do základního článku dané kategorie!


Doufám, že tento blog bude alespoň trochu užitečný. Uvítám jakékoliv rady, dotazy a připomínky, které se dají na blogu provést.


Užitečná literatura a zdroje:

  • Newton, E.: Hyperventilační syndrom. Los Angeles
  • Kukumberg, P. a kol.: Panická porucha. Praha: Maxdorf, 2001
  • Praško, J. a kol.: Smíšená úzkostně depresivní porucha. Praha, 2003
  • Bezecný, R.: Tetanie jako novodobá nemoc z pohledu záchranáře. VOŠ a SZŠ Mills s.r.o., 2010
  • www.emedicine.com

24 komentářů:

  1. Ahoj! Ráda bych se zeptala, co je to vlastně ta latentní tetanie? Minulý týden jsme byla na alergologii a tam mi řekli, že mám tetanii. Nesmím zhluboka dýchat, ale mám cvičit :D. Tak jsme se chtěla zeptat, jestli je to latentní tetanie, nebo ne.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj. O co se jedná se dozvíš v záložce "Oč se vlastně jedná". Pokud ti to řekli na alergologii, tak jsou to opravdu borci, protože toto je záležitost psychiatrie, neurologie a případně kardiologie. Ale alergologie?? Nejedná se v žádném případně o nic takového, co řeší alergolog. Je to problém v nervovém systému. Tetanii ti zjistí pouze vyšetřením EMG v nemocnici.
    Latentní tetanie je tetanie, která postihuje svaly. Neurogenní tetanie je v podstatě totéž, ale není vyvolávána svaly, ale podrážděním nervů, které vysílají špatné impulsy svalům.
    V kategorii příznaků si sama posuď, jestli se s něčím shoduješ. Pokud ano, zajdi si k praktickému lékaři a nechej se vyšetřit. Z tvé "radostné" a rozjařené nálady soudím, že to tak horké nebude. Lidé s tetanií nebývají příliš šťastně naladěni (ze začátku).

    OdpovědětVymazat
  3. ahoj, chtěla jsem se zeptat, jestli při tetanii je i zhoršené vidění, a padaní vlasů. Předem děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat
  4. Zdravím. Zhoršené vidění už lidé udávali, že se jim mlží vidění, trvá déle to rozmrkat a zaostřit, aj. O vypadávání vlasů se zatím nikdo nezmínil. Já si denně vytahuju vlasy po hrstech, ale je to spíše tím, že mám vlasy vlnité a proto je nečešu, nemám je tak jak hřebenem denně vytahovat, protože člověku denně padají. Ale opravdu o vypadávání vlasů v tomto směru zatím nevím.

    OdpovědětVymazat
  5. zdravim, chtela bych jen vedet, jestli by mi tetanie mohla vyvolat i jine nemoci, jako napr epilepsii apod. nebo jestli je to vazne jen psychickeho razu a holt se s tim budu muset nejak popasovat, dekuji:)

    OdpovědětVymazat
  6. Dle mého názoru - ne. Epilepsie je vyvolána ložisky v mozku. Tetanie je jen psychického a nervového původu, nevytváří žádná ložiska ani záchvatovitost. Může vyvolat leda žaludeční a trávicí potíže, psychické potíže, aj., to, co stejně tak vyvolává stres a narušená psychika.

    K epilepsii a jejím bližším informacím bych doporučovala si něco vyhledat, aby člověk pochopil, oč vůbec jde.

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj,už víc jak týden mě trápí hrozné deprese.Je tomu rok co mi zjistili tetanii,brala jsem 3x denně magne b6 a večer tritico.Už jsem to nezvládla tak mi můj obvodák píchl magnezium do žíly tak se mi na den trochu ulevilo.Pak jsem šla ke svému psychiatrovi a ten mi zvýšil dávky magnezia 3x denně 2 tablety a na ráno napsal léky cipralex,ale jak říkám,vůbec se necítím dobře,pořád jsem jak kdyby v křeči a nemůžu se uvolnit,v hlavě mám tlaky nějak mi ty prášky nezabírají.A ještě beru léky na štitnou žlázu eutyrox a na prokrvení mozku.Jsem z toho zoufalá,za dva týdny jedu do chorvat a mám strach at mě tam něco nechytne a nebo ,že pojedu v takovém stavu jak jsem dnes.Můžete mi prosím někdo poradit?Gábina

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj, myslím že nejlepší je navštívit psychologa nebo psychyatra. Opravdu. Ivo

    OdpovědětVymazat
  9. Hezký den přeji.
    Moc děkuji za tuto stránku. Velmi mi pomohla pochopit, co se mi vlastně stalo. Včera mě odvezli do nemocnice s tetanii a při všech těch kapačkách a injekcích jsem nebyla z to následně poslouchat lékařku. Nyní jsem si přečetla jak popis problému, tak i rady. Děkuji

    OdpovědětVymazat
  10. AHOJ,TETANII MÁM JIŽ CCA 18 LET, ZAČALO TO TÍM,ŽE JSEM OCHRNULA NA JEDNU ČÁST TĚLA,NIC JSEM NECÍTILA, PO CHVÍLI MNE POSTIHNUTÁ ČÁST TĚLA ZAČALA PÁLIT JAKO V OHNI, JAZYK ZAČAL BRNĚT,VIDĚLA JSEM JAKYBY NA PŮL OČÍ A VIDĚLA JSEM BLIKAJÍCÍ STŘÍBRNÉ OZUBENÉ KOLA,NEMOHLA ANI ČÍST. jEDNOU SE MI STALO V PRÁCI (DĚLALA JSEM POKLADNÍ), ŽE JSEM CHTĚLA PROMLUVIT NA ZÁKAZNICI A MÍSTO SLOV,ZE MNE PADALA POUZE PÍSMENA,NEMOHLA JSEM SI VZPOMENOUT NA SLOVA,ODVEZLI MNE S MRTVICÍ DO NEMOCNICE(NEBYLA TO MRTVICE). dNES UŽ POZNÁM,KDY TO NA MNE LEZE.ZAČNU ŠPATNĚ VIDĚT. oKAMŽITĚ SNÍM 5 SUŠENÝCH MERUNĚK(MÁM JE POŘÁD DOMA,U SEBE PILULE HOŘČÍKU)A PRÁŠEK NA BOLEST.DO 15 MIN. JSTE Z TOHO VENKU.oD TÉ DOBY SE MI NĚKDY NEVYBAVUJÍ SLOVA,JAKO KDYBYCH ZTRÁCELA SLOVNÍ ZÁSOBU. A VADÍ MI I VĚCI JAKO EPILEPTIKŮM:BLIKAJÍCÍ SVĚTLO,OSLNĚNÍ,UBÍHAJÍCÍ PLOT APOD.JINAK SE TETANII ŘÍKÁ MIGRÉNA S AUROU,TO KDYŽ VIDÍTE PŘI ZÁCHVATU TY OBRAZCE.
    SNAD VÁM TO POMŮŽE .BOHUŽEL JE TO DOŽIVOTNÍ ZÁLEŽITOST.NENÍ DOBRÝ STRES A ALKOHOL. PA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ne to snad ne ja mam uplne to same mam to teprve 1 mesic nedelaji mi dobre houkacky sireny a sanitky a policie uz nekolikrat jsem ochrnula a skolabovala

      Vymazat
    2. Taky mám to samé. Mate od lékaře napsane nějaké pracovní omezení?

      Vymazat
  11. omluva-nedostatek vápníku,ne hořčíku

    OdpovědětVymazat
  12. Dobrý den, mohla bych se zeptat jestli je možnost nějakého dostání ke článku o tetanii ("Interní medicína (2002)", autorem článku je doc. MUDr. Ladislav Steidl ) který zmiňujete na na pravé straně na tomto blogu? Ráda bych si ho přečetla a odkaz mi nefunguje. děkuji

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý den, máte pravdu. Nevšimla jsem si, že odkaz již nefunguje. Článek je možno stáhnout a přečíst přímo zde: http://www.solen.cz/artkey/int-200203-0005.php
    Lenka

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den, v červnu 2014 mi zjistili tetanii. Beru magnosolv, kalium, a když je nejhůř, tak i magnesii lactici. Chci se zeptat, jestli tyhle léky stačí ?

    OdpovědětVymazat
  15. A chtěla jsem se ještě zeptat, co je to neurogenní tetanie ?

    OdpovědětVymazat
  16. Dobrý den, jak se popisuje při tetanii příznaky - pálení špičky jazyka... nemůže to byt spíše jako pocit svědění a bolest špičky jazyka? Momentálně mám klid, ale ještě vloni jsem toto mivala tak každých 14 dni v měsíci. Bylo to dost nepříjemné, žádný aft na jazyku jsem neměla. Bolela mi spicka jazyku jakoby zevnitř. Křeče v lytkach k ránu také občas mivam, pocit jako bez energie jsem také zažívala, pocit nedodychnuti, depresivni nalady a od podzimu skoro každý den stazene hrdlo. Myslela jsem si, ze je to stresem, ale ten vlastně k nedostatku hořčíku také přispívá.... může mi někdo popsat tu bolest špičky jazyka?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já prožívám tytéž stavy co vy a ten jazyk ...trnutí mám skoro každý den, jsem už hodně vyčerpaná z těchto stavů.


      Vymazat
  17. Dnes jsem v autobuse skolabovala,odvezli mě do nemocnice na internu zvracela jsem a strašně mě bolela hlava,bylo mi děsně,nezjistili mi nic jen že mám nedostatek cukru a nízký tlak čeká mě ješte vyšetření na EEG a EMG + Vyšetření na tetanii.Tak jsem opravdu zvědavá jak to dopadne,takové stavy jako křeče rukou,nohou omdlévání,mývám tak jednou za 2měsíce,doufám,že mi pomůžou je to dost nepříjemné když se vám pořád motá hlava.

    OdpovědětVymazat
  18. Děkuji za tento web, zjistila jsem, že tvrdnutí jazyka, tlaky v uchu, mravenčení levé půlky obličeje a trnutí zubů i rtů je můj projev tetanie, měla jsem nedostatek hořčíku už vkvětnu, ale brala jsem Magnezium lactici 6 tablet denně a nějak to přešlo po pár týdnech....teď se mi to znovu rozjelo před měsícem, ale v daleko horší míře, mám občas i tlak na prsou, bolest pod lopatkou, myslela jsem, že infarkt, ale teď už vím, že i tohle jsou příznaky tetanie...byla jsem na ORL vyšetření, tam nic neobjevili, zdá se mi, že mám oteklý krk, jakoby knedlík při polykání a oteklou sliznici v nose, trošku jsem se uklidnila, protože to je jen pocit....tento týden jdu na neurologii, nejspíš ještě na magnetickou rezonanci hlavy ...tak uvidíme. Znám jednu paní, není jí ještě 50 let a má na tuto diagnozu důchod....má někdo z vás také invalidní důchod?? zajímalo by mě, zda tyto stavy přejdou anebo to budu mít pořád?? do práce nemůžu vůbec chodit, nedovedu si to představit....Ajka

    OdpovědětVymazat
  19. Dobrý den, po dlouhá léta mám po fyzické námaze křeče, zejména na vnitřní straně stehen, krejčovské svaly. Nejdou natáhnout a bolest až na zvracení. Také pár příznaků tady popisovaných. Babská rada na křeče, pít slanou vodu, nepomáhala vždy, ale dost často na to abych ji používal. Magnezium nepomáhalo. Nedávno jsem četl, že někomu od křečí pomohl modrý mák, a jako když utne. Schroustám dvě tři lžíce, jeden dva centimetry nasypané do sklenice a mám klid. A také, jako když utne. Když nic nedělám, mák nejím. Nevím o co jde, ale tetánii, tedy pokud to mám, snad může vyprovokovat, mimo jiné, deficit iontů vápníku a mák je zdroj vápníku. Miloš.

    OdpovědětVymazat
  20. Ahoj,také děkuji za tento web,myslím,že jsem konečně našla svou diagnózu��,i když se obávám,že hořčík mám o.k.,ale ty příznaky jsou velice totožné.Trpím tím jiz spoustu let,ze začátku jsem myslela že umiram(špatné dýchání,klepání srdce a žaludku,brnění a pálení,motani hlavy,bolest žaludku,hrozná precitlivelost na dotyky a zvuky, migreny s aurou,bolest kloubů a kůže),to přece musí být ono☺,manžel si samozřejmě myslí,že jsem hypochondr,když věčně umiram a pořád žiju ☺,někdy jsou příznaky mírnější ale třeba i celé dny,někdy mám měsíce pokoj,vůbec nevím co to vyvolává,vím že to zhoršuje alkohol,mám ráda víno,tak to prostě občas vydržím☺.Říkám si ze jsou mnohem horší nemocí,přeji všem co nejméně ataku.Hanka.

    OdpovědětVymazat
  21. Zdravím, v zari roku 2015 jsem temer zkolaboval na nakupu, pisklo mi v uchu a pote nasledoval naval horka z hlavy az pod kolena, roztrasl jsem se a udelalo se mi tak slabo ze jsem se jen drzel kosiku, mel jsem pocit na zvraceni motal jsem se a ihned jsem sel ven k autu, nastesti byl se mnou pritel ktereho jsem vydesil taky protoze jsem byl uplne bledy jen polity potem, svalil jsem se do auta a on nandaval nakup, chtel jsem pomoct ale jakmile jsem vstal stav se zopakoval, asi 10 minut jsme se dohadovali jestli volat sanitku ale nakonec jsem to odridil sam, na pohotovosti mi nezmerili ani tlak coz me udivilo a rekli mi abych si dal teply rucnik za krk, dalsi den jsem mel jit do prace a hrozne jsem se bal, hned za 3 dny to same v praci, vzdycky jsem to rozdychal, hned od 1. Zachvatu jsem se zarek ze se nenecham timhle nicit ze to proste musim ustat, hodnekrat jsem si myslel ze nedojdu domu, od te doby jsem mel az do unora 2016 nepretrzite tlak v hlave jakoby na hornim patre za nosem, krece jako takove nemivam, mam jen pocit strnuti ochrnuti ale vzdy se hybat muzu, na orl vse v norme, obvodak me poslal na neurologii ale tam mi rekli ze to bude nejspis panicka ataka a delali mi nejaky vysetreni ani nevim co asi eeg, pro vysledky jsem si vsak nesel ale asi by dali vedet kdyby tam byl nalez, od te doby je to lepsi, zachvaty mam mene ale vzdy zacibaji hucenim v usich, snazim se to prestat, jako cisnik si to v praci ani nechci dovolit abych zkolaboval uplne takze paradoxne me zakaznici donuti se nad tim povzbest, jednou jsem mel stav kdy jsem si myslel ze mam infarkt ale v ostatnich pripadech vzdy stejny jako prvni zachvat, teprve vcera jsem si neco o tetanii precetl, myslel jsem ze je to opravdu panicka uzkostna porucha a po vcerejsku zrejme vim konecne co mi je, jeste mivam nejhorsi stavy tesne pred usnutim neco mezi bdenim a spankem, mam pocit jakobych se nemohl hnout a neustale me to desi takze vzdycky vyplasene zacnu hybat koncetinama abych se uklidnil a takhle usibam treba na osmy pokus, je tedy mozne ze jde o tetanii? Ci prolnuti panicke potuchy s tetanii?

    OdpovědětVymazat